Motorer från Norrtälje till Sydamerika

Industrialisering Norrtälje
Pythagoras tändkulemotorer sålde som smör och kunde faktiskt tankas med smör också!

”Nuevos modelos”, ”Lo ultimo!” – Nya modeller, den senaste! Affischerna gör reklam för en sorts motorer som Pythagoras fabrik i Norrtälje byggde. De kallas för tändkulemotorer och drev fiskebåtar och jordbruksmaskiner över hela världen. Reklamaffischerna på spanska skulle öka försäljningen i Sydamerika.

Drott heter motorn. Pythagoras satsade på att nå köpare i Sydamerika med reklam på spanska.

Motorn går på olja, smör eller sälfett

Tändkulemotorn var en av många tekniska uppfinningar som revolutionerade världen under industrialismens tid på 1800- och 1900-talet. Den var säker och det var enkelt att ställa om så att den gick baklänges istället. Det gjorde det lättare att manövrera fordonen utan att behöva växla. Men det bästa av allt var nästan att det gick att använda olika sorters bränsle för att driva motorn, och bränslet behövde inte vara av toppkvalitet heller. Det gick att köra motorn på fotogen eller råolja, men också på smör eller sälfett. Tändkulemotorn passade därför i alla delar av världen, med den lokala olja som gick att framställa där.

De tidigare ångmaskinerna var stora och tunga krävde en hel del arbete av den som skötte dem. Elden, som fick vattnet att koka och bilda ånga för att driva motorn, behövde vaktas och fyllas på. Tändkulemotorn var mindre och lättare, men kunde vara lika kraftfull som en större ångmaskin. Den lätta motorn var mobil och gick att flytta med sig, till skillnad från ångmotorn.

När motorn blev omodern gick fabriken i konkurs

1960 tillverkade Pythagoras den sista tändkulemotorn. Efter det sålde fabriken bara reservdelar till de motorer som hade sålts tidigare under 1900-talet. 1979 gick företaget i konkurs. Då hade bland annat dieselmotorerna utvecklats så mycket så att de konkurrerade ut tändkulemotorerna.

Mer export med bra kommunikationer

Ångmaskiner och bensinmotorer drev tåg, båtar och lastbilar och gjorde det lättare att transportera människor och varor över stora avstånd mycket snabbare än tidigare. Nu kunde varor från hela landet enkelt fraktas till städerna, och det blev både snabbare och billigare att skeppa varor till och från andra delar av världen. Utbyggnaden av kommunikationer var både en följd av industrialiseringen och en förutsättning för att den skulle äga rum.

På bilden syns en mobil tändkulemotor, dragen av en häst. Mannen som håller i tömmarna sitter på en vattentunna. Vattnet användes för att kyla motorn. Kanske skulle hästen dra motorn ut till en åker där motorn kunde kopplas på en skördetröska för att underlätta arbetet i jordbruket? Källa: Pythagoras industrimuseum, 1910-talet.

Frågor om innehållet: lanskallan.kultur@regionstockholm.se
Publicerad: 2022-12-14
Uppdaterad: 2024-08-14

Fundera och samtala

  1. Tändkulemotorn blev en succé över hela världen för att den kunde drivas av olika sorters bränsle. Varför tror du att den ändå konkurrerades ut av dieselmotorn till sist?
  2. Förklara hur utbyggnaden av kommunikationer och transporter både var en förutsättning och en konsekvens av industrialiseringen på samma gång.

Vad vet du om tändkulemotorerna från Norrtälje?

3 snabba frågor

Starta quizet

Mer från Pythagoras

Norrtälje 1920 – 1940
Sju män i skärmmössor arbetar vid olika maskiner i verkstaden.
Norrtälje