Nu & då vid Halmsjön
Stockholms nya storflygplats
Det var Sveriges riksdag som tog beslutet år 1957. Stockholms nya flygplats skulle byggas vid Halmsjön i Uppland. Bromma flygplats hade blivit för liten. Men var skulle flygplatsen ligga? Jordbro i Haninge var ett starkt förslag men experterna tyckte att platsen vid den lilla Halmsjön i Uppland var den bästa. Så föddes Arlanda.
Märsta kommuns byggplan
Regeringen kom överens att med Märsta att kommunen skulle ta fram en plan för att bygga en servicestad till Arlanda i Märsta. Där skulle det finnas bostäder till alla som skulle arbeta på flygplatsen. På 1950-talet var Märsta och Sigtuna två olika kommuner. Då hade Märsta kommun inte ens 5000 invånare men i planen ingick bostäder till 40 000 personer.
Titta ett flygplan!
Idag blir ingen särskilt exalterad av att se ett flygplan på himlen. På 1920-talet var det annorlunda. Elsa Engholm som gick i Husby skola har berättat att enda gången när det blev rörigt i klassrummet var när någon hörde ett flygplan närma sig. Barnen arbetade tysta, räckte upp handen och ställde sig upp bredvid bänken när de svarade på frågor. Ett par gånger om året kunde ett flygplan passera. Då accepterade läraren att alla sprang fram till fönstret för att titta. I vanliga fall hade den som gjorde så fått stå i skamvrån.
Halmsjöbanan byggs år 1948.
Glada kaptener och direktörer firar att en DC-8 har köpts in till Arlanda 1968. Sådana ”Jumbo-jets” fick inte plats på Bromma flygplats. Det var en anledning till att Arlanda byggdes.
Halmsjön var tidigare en populär badsjö för Märstaborna. Fotot är från badets invigning år 1964.
Flygplatsen i början av 1960-talet.
Studera källorna
- Från vilka år är de olika kartorna och flygfotona?
- Vilka förändringar kan du observera? Hur har landningsbanor, byggnader, vägar och landskap förändrats?
- Vad kan källorna berätta om Arlandas utbyggnad?