Industrialiseringens historia i Stenhamra

Industrialisering Ekerö
Stenhamra föddes på grund av industrialiseringen i Stockholm. Tekniken forsatte att utvecklas även efter starten år 1884. Metoderna att bryta sten blev mer och mer industriella.

Stockholm behövde Stenhamra

Stockholm växte snabbt under industrialiseringen. Både hus och vägar byggdes av sten. Asfalt var inte uppfunnet ännu men det gick att göra hårda vägar av sten som grävdes fram ur rullstensåsen som går genom stan, Brunkebergsåsen. Om du har gått på en kullerstensgata någon gång så vet du att det kan vara ganska knöligt. De styrande i Stockholm bestämde därför att gatorna skulle byggas av huggen som ger en mer slät yta. De köpte ett berg på Färingsö där det fanns bra sten som kunde lastas på båtar och fraktas till huvudstaden.

Det var alltså behovet av gatsten som gjorde att ett stenbrott startade här 1884. Utan stenbrottet hade Stenhamra antagligen fortsatt vara en liten gård som hette Stockby och inte Färingsös centralort. En annan viktig orsak var ångmaskinen. Utan starka båtar som kunde dra pråmar lastade med sten så hade det inte gått att ha ett stenbrott så långt bort från Stockholms innerstad.

En ny ort föddes

När stenbrottet startade så kom industrialiseringen till Färingsö. Ett helt brukssamhälle med arbetarbostäder, matbutik, ångbåtsbrygga och dansbana växte snabbt upp i Stenhamra. Under de 53 år som Stockholm fick sten härifrån så fortsatte industrialiseringen. Om vi tittar närmare på Stenhamra så kan vi få en bild av utvecklingen.

Ångmaskiner, järnväg och tryckluft

I början så förflyttades all sten inom stenbrottet på vagnar som drogs av kusken Svenssons två hästar. 1910 kom istället ett diesellok som körde stenen på en räls ner till vattnet. Två år senare byggdes en ångmaskin upp som gjorde tryckluft. Luften pressades in i ledningar som gick från ångmaskinen nere vid vattnet upp till stenbrottet. Där användes trycket för att driva borrar och en lyftkran. Två nya lok drevs också av tryckluft.

Ny teknik gav ny konkurrens

Det var nya tekniker som gjorde att stenbrottet startade men också att det lade ner. Transporterna utvecklades och blev billigare. Därför kunde Stockholm köpa sten från Bohuslän och Blekinge där det fanns lättillgänglig granit och stora stenbrott. Nya material började också konkurrera ut stenen. Asfalt och cement till exempel.

foto av två män i hatt och mustasch vid en vagn på räls. På vagnen står ett stenblock.

Arbetarna har lastat ett stort granitblock på en vagn som går på räls genom stenbrottet.

Kullersten till vänster, huggen storgatsten till höger. Gata på Södermalm.
Ett svartvitt foto med ca 25 personer framför ett lok och två hästar.

Muskelkraft från både hästar och människor byttes ut mot maskiner som drevs av kol och dieselolja.

Stenbrottet år 1897.

Frågor om innehållet: lanskallan.kultur@regionstockholm.se
Publicerad: 2023-11-02
Uppdaterad: 2024-01-18

Fundera och samtala

  1. Hur påverkades Stenhamra av industrialiseringen?
  2. Påverkades Stenhamra mest positivt eller negativt av industrialiseringen, tycker du?

Quiz om stenbrottet

Starta quizet

Relaterat källmaterial

Ekerö 1928
Ekerö 1906
Ekerö 1910 – 1910
Fem män och en häst som drar en vagn med gatsten.
Ekerö 1930
Fem män står böjda över en sandgrop och gräver upp sand.
Ekerö 1930
Ett svartvitt foto av barn och vuxna uppställda framför ett hus.
Ekerö 1900
En man vid en skottkärra full av tegelstenar.
Upplands-Bro