Lärarmaterial

Barnhemmets packlista

Täby
Tillhör artikel: Barnhemmets packlista

Kontinuitet och förändring

Låt eleverna fundera på hur kläder har förändrats och vilken kontinuitet som finns.

  1. Välj ut 3-5 punkter i utrustningslistan som ni tycker visar en förändring.
  2. Välj ut 5 punkter som ni tycker visar kontinuitet.
  3. Vilka förändringar kan ni se när det gäller:
    • Mängden kläder
    • Material
    • Mode
    • Skillnader mellan pojkar och flickor
  4. Vilken kontinuitet kan ni se när det gäller:
    • Mängden kläder
    • Material
    • Mode
    • Skillnader mellan pojkar och flickor

Oavslutade meningar

Skriv ut de 20 oavslutade meningarna och dela ut till eleverna. Var och en får sedan i tur och ordning läsa upp sin mening och ge den en avslutning. Lägg till egna meningar eller kopiera dem du gillar bäst om du behöver fler än 20. Meningarna finns i ett word-dokument här intill.

Övningen går ut på att reflektera tillsammans och att göra alla delaktiga. Alla får en chans att tänka högt och det bör inte finnas något krav på att svara rätt. Eleverna tränar sig på att lyssna på varandra och får bekräftelse på om de tänkt rätt samtidigt som de ges chans att upptäcka nya tankar.

Använd övningen som en exit ticket och låt eleverna lämna klassrummet i den ordning du själv bestämmer. Då kan du låta elever som ängslas tala för en mindre skara på slutet.

Barnhemmet Gribbylunds utrustningslista.

Lektionsmaterial för utskrift

Oavslutade meningar om lektionen om barnhemmets utrustningslista.

Oavslutade-meningar-Barnhemmet.docx

Tillhörande artikel

Frågor om innehållet: lanskallan.kultur@regionstockholm.se
Publicerad: 2023-08-16
Uppdaterad: 2023-11-10