Lärarmaterial

Anna Johansson-Visborg och semesterbyn

Aktivism Nacka
Lärarguiden innehåller tre oberoende lektionsupplägg och förslag på fördjupande läsning.

Lektionsförslag 1

Källans tendens. Hur värderas Johansson-Visborg i efterhand?

  • Läs igenom DN-artikeln om semesterbyn Visborgs minne från 1978.
  • Är artikeln positiv, neutral eller negativ när den beskriver Anna Johansson-Visborgs aktivism och kampen för kvinnliga arbetares rättigheter?
  • Hitta ett citat i texten för att stödja ditt påstående!

Lektionsförslag 2

Källans närhet och beroende

Använd arbetsbladet. Där finns en kort text som förklarar vad som menas med källans närhet och fyra frågeställningar att arbeta med.

Arbetsblad

Välj PDF-format för utskrift och Word-format om eleverna ska skriva digitalt.

Lärarfacit i PDF.

Arbetsblad-Visborgs-Minne-narhet.docx Visborgs-minne-FACIT.pdf Arbetsblad-Visborgs-minne.pdf

Lektionsförslag 3

Argumentationsövning: Svåra prioriteringar

Dela upp klassen i grupper som får komma på för- respektive motargument till följande frågor:

  1. Var det rätt prioritering att satsa på en semesterby för kvinnor samtidigt som kvinnorna tjänade mindre än männen på bryggeriet? Motivera ditt svar!
  2. Var det rätt prioritering att ge bara kvinnor rätt att boka stugorna? Manliga arbetare hade lika kort semester. Motivera!
Frågor om innehållet: lanskallan.kultur@regionstockholm.se
Publicerad: 2023-05-24
Uppdaterad: 2023-05-24