Semester i Vårby
Undersök källorna
Ett foto, en film, en tidningsannons och ett reklamblad berättar alla om Vårbys historia. Om eleverna får undersöka dem innan de läser artikeln så blir det mer att upptäcka på egen hand och en god grund för senare läsning.
Eleverna kan arbeta med samtliga källor i små grupper eller börja på egen hand och undersöka en källa med hjälp av frågorna nedan. Därefter redovisar de sina resultat i tur och ordning för varandra i tvärgrupper. Deltagarna i tvärgruppen bidrar med ytterligare tankar innan de tillsammans fortsätter med uppgifterna under ”Vad kan källorna användas till?”.
- Hur har källan uppstått?
- Vem står bakom källan?
- När är källan ifrån?
- Är det en förstahands- eller andrahandskälla?
- Vad är syftet med källan?
Vad kan källorna användas till?
Gå igenom vad de olika källornas syften får för följder. Vad behöver man ta hänsyn till när man känner till syftet?
Vilken eller vilka av källorna kan användas till vad?
- Att lära sig om traditionen att dricka brunn.
- Att ta reda på hur det var i Vårby i början av 1900-talet.
- Att ta reda på vem som ägde marken i Vårby.
- Beskriva vilka som besökte en badstrand på 1930-talet, deras kläder och beteende.
- Ta reda på ifall många köpte tomter i Vårby.
- Lära sig något om Vårbys historia.
Finns det fler saker som en historiker skulle kunna använda källorna till?
Författarens källor
Informationen i artikeln bygger även på följande källor:
En epok går i graven | Huddinge 150 år (wordpress.com)
kulturmiljoutredning-rev-210917.pdf (huddinge.se)
Vårby Gård – kort beskrivning av områdets historia – Stockholmskällan
Källa 1: Annons i Svenska Dagbladet 1930.
Källa 2: Reklamblad från 1926.
Källa 3: Foto från Vårbybadet 1931.
Källa 4 – Video från Facebook.