Ångbåtsbryggan i Sigtuna
Om du hade bott i Sigtuna
Om du hade bott i här för 120 år sedan så hade ångbåtsbryggan varit en välkänd plats för dig. Härifrån gick båtar till Stockholm och Uppsala. Resan var snabb och bekväm för sin tid men inget för dagens pendlare. Det tog fyra timmar till Stockholm och två timmar till Uppsala.
Personerna på bilden är okända men med hjälp av kunskap om tiden och platsen kan vi ändå leva oss in i deras situation.
Kläderna berättar
Om vi tittar på personernas kläder så ser vi blusar, kjolar, hattar, skjortor och kavajer. De flesta verkar tillhöra en samhällsklass där man har råd med rena fina kläder. Tydligast syns det på kvinnorna. Mannen som står ombord på båten verkar jobba där. Han håller i tampen till ett rep som båten är förtöjd med. Det är svårt att se men visst anar man att hans kläder är lite enklare?
Solen skiner och två kvinnor bär parasoll som skydd mot ljuset. Kanske är det en het sommardag. De två personerna närmast i bild ser ut att bära sina ytterplagg över armen.
Alla har något på huvudet och ingen har bara ben eller armar. På den här tiden var det en oskriven regel att inte klä av sig mer än så här. De kan jämföra med att de flesta idag inte skulle gå in på en restaurang med bar överkropp.
Sigtunas ångbåtstrafik
Vart ska de resa? Antagligen till Stockholm eller Uppsala. Båtar mellan Stockholm och Uppsala började gå redan år 1822. Det var långt innan järnvägen byggdes och 84 år innan fotot togs. Före industrialiseringen fanns inga motorer. Då var det segel eller åror som satte båtarna i rörelse. En stor skillnad var att ångbåtarna hade mycket lättare att passa tiden. De behövde inte vänta på rätt vindar.
År 1880 hade Sigtuna fått en ny ångbåtsbrygga och omkring sekelskiftet 1900 fanns det flera olika ångbåtsbolag som konkurrerade om passagerarna. De lockade med billiga biljetter och ett bolag bjöd på frukost ombord.
Resor för både nytta och nöje
Det var många Sigtunabor som använde ångbåten för att transportera varor. I stort sett all frakt till och från stan gick med båt. Varje dag reste folk till torgen i Stockholm för att sälja potatis, hemvävda trasmattor, frukt, grönsaker och annat. Men människorna på bilden ser inte ut att vara klädda för den sortens arbete. Kanske ska de göra någon annan typ av affärer. Eller så är de på nöjesresa. Ångbåtarna hade serveringar med mat, öl och sprit. Det fanns en salong för herrar och en annan för damer.
Ångbåtsbryggan i Sigtuna år 1906.
- År 1667 började postbåtar segla mellan Uppsala och Stockholm.
- År 1807 byggde Samuel Owen Sveriges första ångmaskin.
- År 1818 byggdes den första svenska ångbåten i allmän trafik, Amphitrite.
- År 1822 startade linjen Stockholm-Uppsala.
- År 1856 sattes hjulångaren Sigtuna i linjetrafik Stockholm-Sigtuna-Löfstaholm.
- I början var ångbåtarna hjulångare med träskrov. Senare blev båtar med propeller och metallskrov vanligare.
- År 1936 slutade båten att gå till Uppsala på grund av konkurrens från bussar, bilar och tåg.
Fundera och samtala
- Hur tror du att resandet mellan Sigtuna och Stockholm kommer att se ut om hundra år?
- Hur tror du människor kommer att klä sig om hundra år?