Tändkulemotorn

Industrialisering Norrtälje
Under industrialiseringen tog motorer över en del av arbetet från människor och hästar. Fabriker och fordon drevs först av ångmaskiner. Men under senare delen av 1800-talet kom nya motorer som var mindre och smidigare. De drevs inte av kol utan av olja av olika slag.

Tändkulemotorer byggdes i Norrtälje

Det fanns flera fabriker i Sverige som tillverkade tändkulemotorer. Pythagoras i Norrtälje var en av dem. Idag finns det motorer som är så små att du kan gömma dem i din hand. Men på den här tiden räknades tändkulemotorerna som små och smidiga. En annan fördel var att den kunde tankas med nästan vilken olja som helst. Allt som brann i en stekpanna kunde också driva tändkulemotorn. Motorerna användes för att driva sågar, kvarnar och tröskverk. Många monterade också in motorn i sina fiskebåtar.

Tändkulan

På den här tiden kunde du inte starta en motor bara genom att trycka på en knapp. Det tog lite tid att få igång en tändkulemotor. För att starta fick du först tända en gaslåga. Sedan riktade du lågans eld mot en metallkula tills den var alldeles het. Du kan se en sådan ”tändkula” på bilden här intill. När kulan var varm så kunde du starta motorn. Sedan gick den stabilt.

Tändkulemotor dras av en häst. Bilden visar att nya kraftkällor tog över men att gamla (hästar) fortfarande användes.

Ett färgfoto där en person håller sina smutsiga fingrar på en metallkula som är placerad på ett gammalt slitet träbord.

Tändkulan som gett motorn sitt namn.

Tändkulemotorns delar

  1. Här placeras den varma tändkulan. Den tände på oljan som drev maskinen.
  2. Smörjlåda. Den här delen av motorn var Pythagoras egen uppfinning. Genom att fylla på med olja som sakta rann in i maskinen så minskades friktionen och delarna rörde sig lättare mot varandra
  3. Kylsystem. En motor behöver kylas för att inte bli för varm. Tändkulemotorn kyls av vatten. Det vatten som kommer ut ur motorn har värmts upp. I den här anordningen får vattnet droppa ner längst trådarna. När vattnet delas upp i små droppar kyls det snabbt ner igen av den svalare luften. Sedan kan det pumpas in i motorn och användas som kylning igen.
  4. Remskiva. Runt det här hjulet kunde man dra en rem som överförde rörelsen till ett annat hjul eller en annan maskin. På en bondgård kunde samma tändkulemotor driva olika maskiner, till exempel ett tröskverk och en såg.

Lägg på en rem

Har någon sagt till dig att ”lägga på en rem” någon gång? Uttrycket betyder just att sätta igång och få något gjort. Förr så kunde du lägga en rem på motorns remskiva och få andra saker att röra sig. Uttrycket lever kvar trots att de flesta av oss knappt har sett en motor med rem.

Remmar och hjul i taket på Pythagoras motormuseum
Frågor om innehållet: lanskallan.kultur@regionstockholm.se
Publicerad: 2024-08-12
Uppdaterad: 2024-08-28

Fundera och samtala

  1. Vilka motorer finns i din närhet?
  2. Hur fungerade grejerna i din närhet innan det fanns motorer? Eller fanns de inte?

Vad vet du om tändkulemotorn?

Starta quizet

Relaterat källmaterial

Svartvitt foto av ett ånglok med godsvagnar framför järnvägsstationen. Flera män i uniform står uppställda på båda sidor om tåget.
Norrtälje 1900
Norrtälje
Norrtälje
Sju män i skärmmössor arbetar vid olika maskiner i verkstaden.
Norrtälje
Norrtälje 1920 – 1940
Svartvitt foto av en fabrikshall där män arbetar vid maskiner med drivremmar som går upp i taket.
Nacka 1920 – 1929
Sigtuna 1945 – 1947