Skolan i Beateberg
Tänkbara svar till frågorna
Artikeltexten avslutas med tre frågor. Här ges en översikt över tänkbara svar.
Vilka fördelar och nackdelar har Stigs berättelse som källa till kunskap om skolan förr?
Fördelar: Stigs berättelse är en förstahandskälla som utgår från egna minnen och erfarenheter. Stig berättar när han är vuxen och behöver inte försköna något med hänsyn till lärarna.
Nackdelar: Stigs berättelser är antagligen nedskriven många år efter upplevelserna. Minnena kan ha bleknat eller påverkats av senare upplevelser. Ett barn lägger märke till andra saker än en vuxen. Stigs minnen täcker bara in en skola under ett begränsat antal år. De räcker inte till att säga något generellt om skolan. Urvalet av förhållanden som Stig återger kan styras av hänsyn till att ge en god bild av sig själv.
Vilka verkar vara de största skillnaderna och likheterna mellan skolan på 1930-talet och idag?
Svaret kan till exempel handla om skolmat, resor till skolan, lärarnas beteende, undervisningens innehåll, skolbyggnader, skolmiljö, läxor, lördagsläsning.
Vilka slutsatser om skolans förändring kan du dra bara med hjälp av Stigs minnen och dina egna upplevelser?
Frågeställningen syftar till att uppmärksamma eleverna på att individuella vittnesmål är användbara som källa men att det krävs många vittnesmål eller andra belägg för att bevisa att förändringarna är generella. Elevernas svar på frågan innehåller kanske exempel på relevanta jämförelser. Sådana svar som dessutom uppmärksammar det osäkra i att jämföra två individuella erfarenheter har högre kvalitet. Genom Stigs berättelse vet vi att lärare slog elever men vi vet inte hur vanligt det var. På samma sätt kan vi inte dra slutsatsen att våld aldrig förekommer i skolan idag bara för att en elev inte har upplevt det.
Källor till artikeln
Södermalm i tid och rum. Stockholm (sodermalm.one)
Huddinge skolor genom tiderna, Småskrift nr 9 från Huddinge hembygdsförening, 2001.