Lärarmaterial

Berättande källor om skolan förr

Om du hade levt förr Ekerö Huddinge Sigtuna Täby Tyresö
I den här uppgiften får eleverna ta del av berättelser från skolans värld. Berättelserna är från olika tider och platser och ger tillfälle att fundera över källornas närhet, relevans, tendens och representativitet. Tillsammans ger källorna också en bild av viktiga förändringar och kontinuitet i elevernas villkor.

Arbetssätt

Arbeta i grupp och studera en källa var i gruppen. Alternativt gå tillsammans igenom en källa i taget, högläs texterna, lyssna på ljudklippet och resonera om källorna med hjälp av frågorna nedan.

Det går också bra att förkorta uppgiften genom att arbeta med en eller ett par källor.

Fakta om skolan

Vad kan källan säga om

  • Skolan lokaler och utrustning
  • Att ta sig till och från skolan
  • Lärarna
  • Undervisningsmetoderna
  • Vad man lärde sig
  • Elevernas känslor för skolan?

Fakta om källan

  • Vad är det för källa? Första- eller andrahandskälla? Vem är avsändaren?
  • Analysera källans närhet, beroende och tendens.
  • Är källan användbar för att ta reda på hur det var att gå i skolan förr. Vilka styrkor har källan? Vad får vi veta mycket om. Vad får vi inte veta?

Dra slutsatser utifrån en eller flera källor

  • Vilka är de största skillnaderna mellan skolan då och nu? Vilka likheter finns?
  • Berättar källorna om några förändringar av skolan?
  • Vilka skillnader finns mellan de olika källorna?
  • Vilka källor stödjer varandra?
  • Ger källorna olika bild av skolan på någon punkt? Vilka förklaringar kan finnas till det?

Källorna

  1. Kumla skola var en liten röd trästuga – Artikel med ljudklipp som källa. (Tyresö)
  2. Skolan i Beateberg – Artikel som består till stor del av citat av en skriftlig källa. (Huddinge)
  3. Stenhamraminnen – Textutdrag ur memoarer. (Ekerö)
  4. Hundraåriga skolminnen – Artikel baserad på intervjuer. (Sigtuna)
  5. Berättelser från skolan i Täby – Två intervjuer (Täby)
Kumla skola var en liten röd trästuga Skolan i Beateberg Stenhamraminnen Hundraåriga skolminnen Berättelser från skolan i Täby

Svartvitt foto på barn vid skolbänkar

Elever i Kumla skola, Tyresö.

Elevarbetsblad

Arbetsbladet hjälper eleverna att gå igenom en källa, skriva ner vad källan berättar och göra en källkritisk analys och värdering.

Skriv ut ett blad (tvåsidigt) för varje källa som ska granskas.

Använd PDF-versionen för att göra skriva ut och word-filen för att redigera eller dela digitalt.

Arbetsblad-Berattande-kallor-fran-skolan-2.pdf Arbetsblad-Berattande-kallor-fran-skolan-1.docx
Frågor om innehållet: lanskallan.kultur@regionstockholm.se
Publicerad: 2024-09-18
Uppdaterad: 2025-02-20