Lärarmaterial

Anna skötte Ältas telefonväxel

Om du hade levt förr Nacka
Här hittar du en fördjupningstext och en kort övning i källkritiskt tänkande.

Fördjupning

Texten här ger lite mer kött på benen om hur telefoni fungerade, om telefonisterna och automatiseringen. Den kan användas som bakgrundsinformation för läraren eller som fördjupande läsning för elever.

Fördjupningstext

Vad kan källan användas till?

I texten finns fakta om telefonister och två historiska källor, ett fotografi från 1925 och en bild av ett föremål från samma tid. Genom att låta eleverna ta ställning till påståendena övar de färdigheten att reflektera över informationens källa. De två källorna kan på vissa punkter bekräfta informationen i texten men sällan på egen hand bevisa. Det krävs många förstahandskällor, som dessa, för att bygga upp historisk kunskap på generell nivå.

Vilken fakta nedan får stöd av Källa 1, bilden på Anna Lindqvist?

  1. Det var dyrt att ringa telefonsamtal.
  2. Telefonist var ett yrke för kvinnor.
  3. Telefonväxlarna stod ofta hemma hos en familj.
  4. Flera personer kunde hjälpas åt att sköta växeln.
  5. Det var en fördel om telefonisten var lång.
  6. Det var stressigt att arbeta som telefonist.

Svar: Källan ger stöd för 2 och 3.

Bild 2 föreställer en telefon som såldes och användes omkring 1925. Vad kan den historiska källan ge stöd för?

  1. Du använde en vev för att ringa.
  2. Företaget Ericsson var först med att ha en lur som man både pratade och lyssnade i.
  3. Telefoner byggdes för att se vackra ut i hemmet.

Svar: Källan ger stöd för 1 och 3.

Ett svartvitt fotografi av en kvinna i rutig klänning sitter vid en gammaldags telefonväxel som står i ett rum med småblommiga tapeter.

Källa 1

Källa 2
Frågor om innehållet: lanskallan.kultur@regionstockholm.se
Publicerad: 2023-09-21
Uppdaterad: 2024-01-11