Ångbåtsbryggan i Sigtuna
Bildstudie
Vi tittar på hundratals, kanske tusentals, bilder varje dag. Det krävs ansträngning för att hålla kvar blicken, motstå frestelsen att gå vidare och studera en bild noga. Med en medveten lärares goda ledarskap kan eleverna få vara med om det.
Att dröja vid bilden och studera den noga är ett bra alternativ till att läsa artikeln. Eleverna får då lyssna till eller delta i ett samtal som behandlar ungefär samma innehåll som artikeln. Så här kan det gå till.
- Läraren förbereder sig genom att läsa artikeln i förväg och notera viktiga personer, årtal m.m.
- Eleverna studerar bilden tillsammans i helklass, t.ex. med hjälp av en projektor. Läraren skriver ner allt som eleverna lägger märke till.
- Eleverna formulerar frågor om bilden och läraren skriver ner dem. När de mest uppenbara frågorna är ställda fortsätter ni ett tag till för att få chans att tänka nytt.
- Läraren delar med sig av sina kunskaper och besvarar några av frågorna, t.ex. vem som tagit bilden och när.
- Läraren kan också berätta om hur trafikslag avlöst varandra, om ångbåtarna i Mälaren och kopplingen till ångmaskinen och industrialiseringen. På så sätt sätts människorna på bilden i en historisk referensram.
- Avsluta genom att summera vad ni har lärt er om tiden och platsen.
Källor till artikeln
Uppgifter om ångbåtstrafiken kommer från Årsboken Uppland, utgiven av Upplands fornminnesförening och hembygdsförbund. Den kan läsas digitalt på länken nedan.
Årsboken Uppland 1962 Ångbåtstrafiken Sigtuna–Stockholm – Gunnar Hellström
Bilden från Ångbåtsbryggan finns också publicerad i boken Sigtuna Bilder av Agnete Hjort och Ann-Marie Edéus.