Gula faran

Industrialisering Nacka
Älta i början av 1900-talet var en vacker och väldigt lantlig plats. Många orter runt Stockholm kopplades ihop med staden av nya järnvägar och ångbåtslinjer. Men inte Älta. Där fick invånarna lösa transporterna på annat sätt.

Ältas första buss

K. G. Sundstedt hette mannen som bestämde sig för att göra något åt Ältas dåliga kollektivtrafik. På 1920-talet hämtade han hem en så kallad omnibuss från Tyskland. Omnibussen kallades ”Gula faran” och blev Ältas första buss. Ältabornas enda kollektivtrafik hade tidigare varit en lastbil med sittplatser på flaket. Av förklarliga skäl så körde den bara på sommaren. I Gula faran kunde man elda i en värmekamin som höll behaglig temperatur i kupén om man fyllde på med vedträn då och då.

Bussen körde från Älta gård, via Skarpnäcks gård och Pungpinan till Enskede. Där kunde resenärerna byta till spårvagn som tog dem till Skanstull. Den första tunnelbanan, som fick sitt namn efter tunneln mellan Skanstull och Slussen byggdes inte förrän 1933.

Åkrar och skog blev villatomter

Älta gårds ägare Franz Witte började redan i slutet av 1800-talet att sälja tomter från gårdens mark, men försäljningen gick dåligt och det byggdes mest sommarstugor som den på bilden. 1925 hade 1000 tomter sålts men det fattades fortfarande vatten, avlopp, el och ordentliga vägar. Älta liknade mer en slum eller kåkstad än det välordnade samhället som det är idag. Men busstrafiken hade i alla fall kommit. Nu fanns tre bussar som körde regelbundna turer enligt tidtabell.

Älta växer
  • 1922 Omnibusstrafiken startar på sträckan Enskede- Skarpnäck-Älta-Vendelsö.
  • 1926 Älta får elektricitet
  • 1940 Regeringen förbjuder fler bostäder i Älta p.g.a. problem med vatten och avlopp.
  • 1965-1970 Förbudet tas bort och Stensö byggs som en del av miljonprogrammet.
  • 1968 Älta centrum invigs som ett av Stockholms första köpcentrum inomhus.
Ett svartvitt foto av en gammaldags buss.

Bussen ”Gula faran”.

Ett svartvitt foto av en buss. En man och en kvinna står bredvid bussen, på främre stänkskärmen står en liten flicka och på motorhuven en schäferhund.

K G Sundstedt hade fru, barn, hund och tre bussar.

Svartvitt foto av 10 personer , en hund och en cykel som står uppställda på och runt verandan på ett hus.

Många som köpte tomter i Älta bodde bara där på sommaren. Familjen Lundberg på bilden byggde sitt hus i Östra Stensö av virke från gamla transportlådor.

Frågor om innehållet: lanskallan.kultur@regionstockholm.se
Publicerad: 2023-09-15
Uppdaterad: 2024-01-18

Fundera och samtala

  1. Vilka orsaker låg bakom att Älta fick en busslinje 1920?
  2. Hade Älta utvecklats annorlunda om järnvägen dragits genom området, tror du?

Förstod du texten?

Testa dig själv!

Starta quizet

Mer om transporter

Framsidan av en buss. På kofångaren ligger två stora säckar och där sitter också en man iklädd keps, slips, kostym med väst. Längst upp på bussen står linjens nummer och destination. Vindrutan är tvådelad.
Ekerö 1900 – 1949
En kvinna och två barn står mitt i bilden. Bakom den syns en ångbåt på vattnet och på andra sidan vattnet skog och lite av en bro.
Ekerö 1930
Svartvitt foto av det första eldrivna tåget på Nynäsbanan. En lokförare tittar ut från förarhytten, bredvid tåget står en grupp män.
Nynäshamn 1962
Nynäshamn 1900 – 1930
Svartvit interörbild som visar vagnens stolar som står löst på golvet, hatthyllorna, gardinerna och en träpanel på väggen av vagnens kortända.
1901
Ett ånglok står på spåret som skär genom en tallbevuxen ås. På tågets lastvagnar och framför loket står ett fyrtiotal arbetare uppställda för fotografering. Bildnummer: 38
Nynäshamn 1900
En svartvit bild av det lilla stationshuset där ett rykande ånglok åker på rälsen bortom huset. Bilden är ett vykort och har en text skriven i nederkanten "Nynäs hafsbad. Järnvägsstationen."
Nynäshamn 1910