Transportrevolutionen i Stockholms län
Artiklar om transporternas lokalhistoria
Längst ner på sidan hittar du ett urval av länskällans artiklar om hur transporterna förändrades under industrialiseringen på olika platser i Stockholms län. De ger tillsammans en bild av hur, först ångbåtarna, senare järnvägarna och därefter vägtrafiken banar väg för industrialiseringen i länet och skapar de geografiska strukturer som påverkat stor-Stockholms utbredning.
Uppgifter
- Rita en tidslinje som visar ångbåtarna, järnvägarna och vägtrafikens storhetstider. Det går att göra enbart med hjälp av artiklarna men du kan också uppmuntra eller tillåta eleverna att söka kunskap på Wikipedia eller andra uppslagsverk.
- Välj ut historiska primärkällor från artiklarna som ni tycker berättar om hur trafikens utveckling.
Arbetssätt
Par – Låt eleverna jobba två och två med var sin text eller flera texter var. Inom paret berättar de för varandra vad de läst och sammanställer samt redovisar resultatet gemensamt. Redovisningen kan ske tillsammans med ett annat par. Om paren har läst olika texter kan de slå samman sina resultat och redovisa dem som en en kvartett.
Enskilt – Låt eleverna arbeta enskilt med två eller fler texter utifrån deras förmåga. De som vill har möjlighet att lyssna på texten ifall lurar finns tillgängliga. Elever som klarar att läsa alla texter kan bredda sina svar genom att läsa artiklar ur den understa sektionen på den här sidan ”Fler artiklar som kan användas”.
Grupp – Låt eleverna arbeta i grupper om 3-8 personer där de läser var sin text eller två texter var. Var och en hittar uppgifter i sin text som kan användas till uppgiften. Gruppen sammanställer resultatet och redovisar det tillsammans.
Redovisning av resultatet
Varför inte låta eleverna välja mellan att redovisa skriftligt eller muntligt? Då kan alla ta del av någras arbete men utan att behöva höra alla i hela klassen. Eller lotta ut fyra biljetter till mutlig redovisning, eller så många som blir en lagom doserad elevledd föreläsning.
Studera hur järnvägsnätet runt Stockholm växte fram under industrialiseringen och vilka följder det fick.
Har dina elever gjort en tidslinje? Fotografera av den och skicka bilden till lanskallan.kultur@regionstockholm.se. Berätta gärna vem som har gjort den, vilken skolan är och om vi tillåtelse att publicera den som ett exempel på den här sidan!